2108013625 Μακεδονίας 3, Κηφισιά theodora.papadopoulou@gmail.com

Μαθησιακές Δυσκολίες. Μετατρέποντας τη δυσκολία σε πρόκληση

Μαθησιακές Δυσκολίες. Μετατρέποντας τη δυσκολία σε πρόκληση

Η μάθηση και η απόκτηση γνώσεων είναι ένα γνωστικό έργο, το οποίο είναι σύνθετο στη δομή του, πολύπλοκο στη λειτουργία του και δύσκολο στη διαπεραίωσή του. Οι βασικές γνωστικές λειτουργίες που προαπαιτούνται για να επιτευχθεί η μάθηση είναι η αντίληψη, η μνήμη, η σκέψη και η λύση προβλημάτων. Η επιτυχής, όμως, ολοκλήρωση της μάθησης επηρεάζεται από πολλούς ενδογενείς και εξωγενείς παράγοντες, καθένας εκ των οποίων δυσχεραίνει την προσπάθεια του ατόμου να μάθει και να αποκτήσει γνώσεις σε διαφορετικό βαθμό. Η εμφάνιση των μαθησιακών δυσκολιών εντοπίζεται σε δύο βασικούς παράγοντες. Ο πρώτος, σχετίζεται με τις εγκεφαλικές ή γενετικές αιτίες, όπου η βασική αιτία των προβλημάτων αυτών αποδίδεται στη δυσλειτουργία του Κεντρικού Νευρικού Συστήματος. Οι παράγοντες, στους οποίους οφείλεται αυτή η δυσλειτουργία μπορεί να είναι βιολογικοί, κληρονομικοί, καθώς και άλλοι που επιδρούν κατά την προγεννητική (π.χ η κατανάλωση αλκοόλ, η χρήση ναρκωτικών ουσιών και το κάπνισμα κατά τη διάρκεια της κυοφορίας, γεννητική (π.χ πρόωρος τοκετός) και μεταγεννητική περίοδο (π.χ τραυματισμοί και κακώσεις του εγκεφάλου). Ο δεύτερος παράγοντας, αναφέρεται σε περιβαλλοντικούς παράγοντες, οι σημαντικότεροι των οποίων είναι οικογενειακοί (π.χ ο τρόπος ανατροφής των παιδιών στην οικογένεια, ο αριθμός των μελών, το κοινωνικο-οικονομικό και πολιτισμικό επίπεδο της οικογένειας), εκπαιδευτικοί (π.χ αρνητικές σχολικές εμπειρίες των παιδιών), καθώς και η μόλυνση του περιβάλλοντος και η διατροφή (Πόρποδας, 2003).

Παρόλο που το μαθησιακό προφίλ παιδιού με Μαθησιακές Δυσκολίες διαφέρει από άτομο σε άτομο, υπάρχουν κάποια κοινά χαρακτηριστικά.Συγκεκριμένα στην προσχολική ηλικία εντοπίζονται οι ακόλουθες δυσκολίες:

 Αργοπορία στην ομιλία
 Δυσκολία στη ζωγραφική (τα χρώματα βγαίνουν πάντα εκτός σχεδίου)
 Δυσκολία στην προφορά ήχων και λέξεων

 Δυσκολία αναγνώρισης λέξεων που ομοιοκαταληκτούν
 Δυσκολία στην απομνημόνευση
 Δυσκολία να θυμάται και να ακολουθεί οδηγίες
 Δυσκολία να μείνει εστιασμένος/η σε ένα παιχνίδι
 Μπερδεύει γράμματα και λέξεις
 Ξεχνάει τα ονόματα φίλων, δασκάλων, χρωμάτων
 Δυσκολία στον ακουστικό διαχωρισμό
 Δυσκολία στο να κόβει και να κολλάει
 Δυσκολία στο ντύσιμο (ρούχα και παπούτσια)
 Δυσκολία στο συντονισμό και την ισορροπία

Στο Δημοτικό:
 Δυσκολία στην εκμάθησης της αντιστοιχίας γραμμάτων-ήχων.
 Σύγχυση με οπτικά όμοια γράμματα (δ/θ, ζ/ξ)
 Σύγχυση με ακουστικά όμοια γράμματα (φ/β)
 Δυσκολία στην απομνημόνευση
 Δυσκολία να συνταιριάξει ήχους για να δημιουργήσει λέξεις
 Λάθη στην ανάγνωση και την ορθογραφία, αναστροφές γραμμάτων, λάθη στην γραφή και ανάγνωση.
 Δυσκολία στην Διαχείριση χρόνου και την οργάνωση
 Δυσκολία να ακολουθήσει οδηγίες

Τα παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες είναι ιδιαίτερα ευφυή παιδιά με υψηλό κίνητρο επίτευξης. Αγαπούν το σχολείο και τη μάθηση αλλά παραιτούνται μετά από μια σειρά ματαιώσεων και αποτυχιών που συνήθως τα ακολουθούν από τις πρώτες τάξεις του σχολείου. Η αυτοεκτίμηση τους μειώνεται σημαντικά και το άγχος αντικαθιστά τη χαρά της μάθησης. Στοχοποιούνται εύκολα ως ‘κακοί’ μαθητές και σε μια κοινωνία που αδυνατεί να εμπεριέξει τη όποια δυσκολία, η κοινωνική απομόνωση αποτελεί βασικό κομμάτι της μαθησιακής τους εμπειρίας. Ένας μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών στέκεται με κατανόηση και ακρίβεια στις δυσκολίες αυτών των παιδιών και σμιλεύει τη μαθησιακή τους πορεία.

Δυστυχώς όμως αυτό δεν συμβαίνει πάντα και πολλά παιδιά με ΜΔ δεν καταφέρνουν να κάνουν τα όνειρα τους πραγματικότητα. Παραιτούνται των προσπαθειών και κουβαλούν την ταμπέλα του αποτυχημένου σε όλη τους τη ζωή. Με όπλο τη γνώση, τα μαθησιακά εργαλεία τόσο για τη έγκυρη διάγνωση όσο και την αποκατάσταση και την αγάπη που όλοι οι εκπαιδευτικοί έχουν στη ψυχή τους για τα παιδιά, δεν πρέπει να στερήσουμε από κανένα παιδί την απόλαυση του ταξιδιού της γνώσης. Το σχολείο πρέπει να είναι ένα ασφαλές και γεμάτο παροχή ευκαιριών μέρος που αγκαλιάζει κάθε παιδί και το ενδυναμώνει τόσο στο γνωστικό όσο και το συναισθηματικό κομμάτι. Το σχολείο είναι το μέρος που σμιλεύεται ο χαρακτήρας του κάθε παιδιού, αναδεικνύονται οι αρετές και χτίζονται τα θεμέλια για μια κοινωνία δικαίου. Εστιασμένοι σε αυτό, θα ολοκληρώσουμε αυτή τη δύσκολη ακαδημαϊκή χρονιά και θα ευχηθούμε κανένα εμπόδιο να μην γίνει τροχοπέδη στα όνειρα κάθε παιδιού.

Πηγή: Τύπος Προαστίων

Πίσω